Българският талант редом до Вилфредо Леон в първата по рода си кампания за „signature shoes“ във волейбола
В спорта има моменти, които бележат нова епоха. Докато в баскетбола още от времето на Майкъл Джордан, а във футбола с Кристиано Роналдо и Лионел Меси, „signature shoes“ – персонални модели обувки – са традиция, във волейбола подобно нещо досега не съществуваше. Това се промени през 2025 г., когато американската марка VB RAGS обяви моделите MON1 и LEON1, посветени на 18-годишния българин Мони Николов и на кубинеца с полски паспорт Вилфредо Леон.

Пробив или маркетингов експеримент?
VB RAGS позиционира инициативата като „историческа“ – за първи път професионални волейболисти имат обувки, носещи тяхното име. Компанията използва Световното първенство във Филипините за премиерата, а азиатската държава е добре подбрана сцена – там волейболът е религия, а интересът към всякакви нови продукти е огромен.
Въпросът обаче остава – ще се превърне ли това в устойчива тенденция или ще остане еднократен маркетингов ход?
Пътят на Николов до MON1
Мони Николов навърши едва 18, когато вече беше шампион на NCAA с Long Beach State. Дебютният му сезон в колежанското първенство на САЩ привлече вниманието на местните медии и специалисти, а VB RAGS очевидно е решила да използва този „моментум“.
През март 2025 компанията пусна трейлъра „Follow the MONI“, който намекна за по-голям проект. Месеци по-късно стана ясно, че става дума за персонален модел обувки – нещо, което във волейбола е безпрецедентно.
Хронология на събитията
Дата | Събитие |
---|---|
2024/25 | Мони Николов печели NCAA титлата с Long Beach State |
30 март 2025 | Премиера на тийзър трейлъра „Follow the MONI“ |
Лято 2025 | VB RAGS представя моделите MON1 и LEON1 |
Септември 2025 | Световното първенство във Филипините – официална премиера |
Ясно се вижда, че за по-малко от година Мони премина от студентски шампион в NCAA до лице на международна марка – процес, който във волейбола няма аналог.
Българският акцент
За България този пробив е повече от любопитен – местният спорт рядко е давал маркетингови лица на глобални кампании. Николов е едва на прага на кариерата си, но вече е позициониран като звезда, редом до Леон – един от най-добрите нападатели в историята на играта.
Големият въпрос
VB RAGS говори за „началото на нова ера“. Но ще последват ли и други компании този пример? Ще видим ли и други волейболисти със свои модели или това ще остане нишов продукт, насочен към пазари като Филипините?
Едно е сигурно – Мони Николов се превръща в лице на експеримент, който може да промени начина, по който светът гледа на волейбола като спорт с комерсиален потенциал.